Translate

8.3.17

electric light on שבת

The question of an electric light on שבת. While it does look  that an electric light that produces heat would be forbidden by the Torah according to the רמב''ם, it is hard to see why בניין would apply to electricity. And the רמב''ם seems to be a minority opinion here. Besides that why is not then a glass you use to focus sun rays also forbidden. And we know it is not except דרבנן. We do find that putting together a bed or menorah in a way that it could not be taken apart except by an artisan would be forbidden because of  תיקון מנא, but it is hard to see why electricity would be like that. The way the חזון איש understood the idea, closing a circuit, can perhaps be squeezed into the the גמרא. But it is not general way that בנין or  תיקון מנא were understood by the ראשונים.
[The reason I always put  בניין and תיקון מנא fixing a vessel together is that the גמרא says they are the same מלאכה except that one is for something attached to the ground and the other is not.
To me it seems like the חזון איש went to great length to show how his idea of בניין could be fit into the גמרא. The bed and menorah are not possible to use until they are finished. The electric circuit is not finished until it is lit. In theory this seems to work.  The problem is: How does you understand electricity? Is it like water you pour from a tea pot? Or is it a part of the tea pot? I mean the teapot is useless until you pour water into it and then pour it out. Is now it forbidden to open the lid and pour out the tea?

There are some interesting side topics here like רמב''ן in הלכות כלים  and the end of chapter תשעה in בבא מציעא. But they don't change the law

I think in the long run the reason I am thinking that electricity is OK is the גמרא at the end of chapter שלישי in שבת: about cooking stuff on hot pavement, or perhaps with a magnifying glass תולדות החמה. To me that seems to indicate that any heat producing process is  not the same thing as fire.
I think the חזון איש realized how absurd it is to think any heat producing process is fire. So he went in another direction, building בניין. And he was thinking that he could get a lot farther with building than he could with just fixing a vessel because building even less than an atom is still liableבנין בכל שהוא חייב . It is probably that distinction between building and fixing that the חזון אישis trying to use to get to his idea of forbidding electricity.

As far as what רב שך mentions in the אבי עזרי about coals, clearly the רמב''ם that he brings there is going like ר.יהודה that a מלאכה שאינה צריכה לגופה is liable. But we don't follow this ruling. We go by the idea that מלאכה שאינה צריכה לגופה is not liable. In any case the whole issue of coals is from fire, not תולדות החמה or any other kind of heat making process.
 אור החשמל ביום שבת. השאלה של אור חשמל ביום שבת. למרות שזה נראה כי אור החשמל שמייצר חום יהיה אסור מן התורה על פי רמב''ם, קשה לראות מדוע בניין יחול על חשמל. ואת  רמב''ם נראה כדעת מיעוט כאן. חוץ מזה,  זכוכית  שאתה משתמש בה למקד קרני השמש גם תהיה אסורה. ואנחנו יודעים שזה אסור רק דרבנן. אנחנו מוצאים להרכיב מיטה או מנורה בצורה כזו שהיא לא יכולה להיות מפורקת למעט ידי אומן ייאסר בגלל תיקון מנא, אבל זה קשה לראות מדוע חשמל יהיה ככה. האופן שבו החזון איש הבין את הרעיון, סגירת מעגל, יכול אולי להידחק בגמרא. אבל זה לא האופן הכללי  שבניין או תיקון מנא הובנו על ידי הראשונים. הסיבה ששמתי בניין ותיקון מנא (תיקון כלי) יחד היא כי הגמרא אומרת שהם זהים, הם אותה מלאכה, פרט לעובדה שהאחד הוא במשהו מחובר לאדמה והשני לא. לי נראה שהחזון איש הלך באריכות כדי להראות עד כמה הרעיון שלו של הבניין יכול להיות מתיאם לגמרא. המיטה והמנורה הם לא ניתנו להשתמש עד שהעבודה הסתיימה. המעגל החשמלי לא נגמר עד שמדליקים. בתיאוריה זה נראה נכון. הבעיה היא: איך אתה באמת מבין בו חשמל? האם זה כמו מים שמוזג מקנקן תה? או שזה חלק של הסיר של תה? כוונתי שהקנקן הוא חסר תועלת עד שאתה לשופך את התה מתוכו לכוס. האם עכשיו זה אסור לפתוח את המכסה לצוק את התה? ישנם כמה נושאים צדדים מעניין זה כמו רמב''ם בהלכות טומאת כלים ועוד בסוף פרק תשעה בבבא מציעא. אבל הם לא משנים את החוק. אני חושב כי חשמל הוא מותר בגלל הגמרא בסוף הפרק השלישי בשבת: על בישול דברים על מדרכות לוהטות, או אולי עם זכוכית מגדלת שהם תולדות החמה. לי זה נראה בבירור כי כל תהליך ייצור חום הוא לא אותו דבר כמו אש. אני חושב שהחזון איש הבין עד כמה אבסורדי זה לחשוב כל תהליך ייצור חום הוא אש. אז הוא הלך בכיוון אחר, בניית בניין. והוא חשב שהוא יכול לקבל יותר עם בניין ממה שהוא יכול עם תיקון כלי מכיוון שבנייה אפילו פחות מאטום הוא עדיין  בנין בכל שהוא שחייב. זה כנראה ההבחנה בין בנייה ותיקון מנא שהחזון איש מנסה להשתמש בה כדי להגיע למושג לאסור חשמל. ככל מה רב שך מזכיר גחלים ברמב''ם, ברור שהרמב''ם הולך כמו ר.יהודה כי מלאכה שאינה צריכה לגופה חייב. אבל אנחנו לא הולכים לפי פסיקה זו. הולכים לפי הדין מלאכה שאינה צריכה לגופה אינה חייבת. בכל מקרה את כל נושא גחלים הוא מאש, לא תולדות החמה או כל סוג אחר של תהליך קבלת חום

Ideas in Shas