Translate

9.7.17

Joy on the Festival

I would like to suggest that שמחה on the  חגים requires bringing a קרבן שלמים, but only once. You can not separate the requirement of שמחה from bringing a קרבן שלמים  on the חג because it is openly one of the three things one must bring to the Temple. ראיה חגיגה and שלמי שמחה. The first "being seen" ראיה is definitely a קרבן עולה. The second, the חגיגה is a קרבן שלמים. The third is definitely another קרבן שלמים. But שמחה is required all seven days of the festival. If one would be required to bring a קרבן שלמים every day or every other day then where is this in the משנה? Why has the משנה the גמרא and the רמב''ם skipped this? If one would be required every day to bring a new קרבן שלמים you would think someone would bring it up! To me it seems clear one is required  one קרבן שלמים for joy and the rest of the festival one fulfills the commandment of joy with just regular meat and wine.


ברצוני להציע כי שמחה בחגים דורשת להביא קרבן שלמים, אבל רק פעם אחת. אתה לא יכול להפריד את הדרישה של שמחה מן הבאת קרבן שלמים על החג כי זה בגלוי אחד מהשלושה הדברים שאחד חייב להביא למקדש, ראיה, חגיגה ושלמי שמחה. הראיה "שתראה" הראשון היא קרבן עולה.  החגיגה היא קרבן שלמים. השלישי הוא עוד קרבן שלמים. אבל()  שמחה נדרשת כל שבעת ימי החג. אם אחד יידרש להביא קרבן שלמים מדי יום או פעם ביומיים אז איפה זה במשנה? מדוע המשנה הגמרא והרמב''ם דלגו על זה? אם אחד יידרש כל יום כדי להביא קרבן חדש שלמים היית חושב שמישהו יביא את זה. לי זה נראה ברור שנדרש  קרבן שלמים לשמחה רק פעם אחת ושאר החג אחד ממלא את מצוות השמחה עם  בשר רגיל ויין.

I looked at the Avi Ezri of Rav Shach and now I realize there is a lot more to this subject than I had been aware of.